Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/force 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 17 articles
 
 Article 1/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[ ]
 

-

[La force opposée au droit]

 

.

Force n'est droit : LE CRESTIEN. Chanter nous fault ce contrepoint : Force n'est droit. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 75).

 

Rem. Morawski 758 : Force n'est droit ; Hassell 116, F112.

 

.

Force d'argent porte partie "La force de l'argent est décisive (dans un procès)" : Force d'argent porte partie. (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 194).

 

-

[La force l'emporte, très souvent]

 

.

Force/ celui qui a la force paît le pré : Il envoia grans gens gtant erre Pour cel conte en son païs querre ; Et commanda qu'ilz l'amenassent Ou à li point ne retournassent. Et ceulx assez tost l'amenerent Qui en son païs le trouverent ; Contre eulx point ne se desforça. Cil paist le pré qui force a. (Tomb. Chartr. Dix-huit contes K., c.1337-1339, 86). Mort le tresbuche à terre, qu'onques ni fu oïs. Dont véissiez Frisons furement esbahis ! Là se sont reculé, mais che fu moult envis : Car forche paist le pré, et li leus le brebis (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 103). [L'évêque oblige Marie à venir voir voir brûler sur le bûcher saint Gilles qu'elle a accusé de l'avoir violée] Elle y vint moult envis, ja mar en doubterés ; Mais j'ay bien oÿ dire que force paist les prés. Par force y vint Marie, ja mar en doubterés, Elle est venue au feu qui estoit alumés. (Tristan Nant. S., c.1350, 646). Mais on dist en ung proverbe que la force paist le pré. Car les Sarrasins furent en si grant nombre que il convint que la nef des crestiens feu prise et tous les crestiens qui dedens estoyent tailliez en pieces (Gil. Tras. W., c.1450, 15). Moult grande occision y fut faitte en telle maniere que, du sang des mors, la mer entour les nefz estoit toute vermeille. Mais l'on dist en ung proverbe que la force est pour paistre le pré, et quy plus poeult plus boute. Car les Sarrazins furent illec en si grant nombre que par leur force il convint que la nef des Crestiens feust prinse (Gill. Trazegnies V., p.1454, 140). Dont li chevalier ont moult gran deul demené [de la mort d'un enfant] Et l'eüssent de cuer volentiers amendé S'il fust lieux et saison ; las ! mais il n'ont osé. Et on dist, et c'est vrai, que force paist le pré Et qui a force il boute. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 64). Sy grant occision en firent [de Sarrasins] que de leur sanc la mer devint vermeille. Mais on dist communement que "la force paist le prey". Car quant le patron de la galee vey le grant dommage que par trois chrestiens leur estoyent fais, il rescrya ses gens en leur disant moult d'injures et vilonnyes, [sy] fist sonner cors et tambours pour ses gens resbaudir. (Hist. seign. Gavre S., c.1456, 67-68). ...ses gensdarmes c'est sa seureté et sa force et l'on dit que la force paist le pré et fait vivre le prince en seureté et le fait obeyr (Traité politique C., c.1492-1493, 163).

 

Rem. Morawski 1003 : La force pest le pré ; Hassell 116, F113. DI STEF., 369c, force. Cf. L. W. Stone, 73, 1957, 145-159. Mais il pourrait s'agir aussi de forces, de forfex, qui aurait ici le sens de "faux" ; la faux tond le pré ; c'est là un fait contre lequel rien ne sert de s'élever. En tout cas, les deux mots sont ici plus ou moins confondus. À preuve la forme la faulx paist le pré qu'on relève ds BUEIL, I, 1461-1466, 164 : ...les ennemiz furent plus d'ung moys avant qu'ilz peussent venir à leur intencion et là où ilz cuidoyent venir dès le premier jour ou dès le second. Et y eust de moult belles appertises d'armes faittes. Toutesfois la faulx paist le pré. Et, (car ilz estoient moult grant puissance devant) en la fin ilz mirent tout leur effort et firent tant qu'ilz approucherent la ville et fortifièrent leur guetz contre leurs saillies; et se mirent en seurté, au mieulx qu'ilz peurent, contre ceulx de la ville. (L.-P. Flutre, Z. rom. Philol. 68, 1952, 374).

 

.

Qui a force il boute : [L'archeveque accompagné des six bourgeois viennent rendre les clefs de Cantorbie au roy français qui l'assiège] Le bon roy les rechupt et puis leur dit : "Oés, Gardez bien qu'en vo vie plus vous ne soiez telz Que vo dame nobile mais a nul jour falliés, N'a mon nepveu Guillaume qui est son espousés." "Sire" dit l'archevesque, "de ce ne vous doubtez, Car oncques a Galadre ne eusmez amistés, Mais qui a forche il boute, ouÿ l'avés assés." (Cip. Vignevaux W., p.1400, 33). Ensement ot Fromon de Blavez le dongon Par forche, nen par droit ; Et par ce point dist on Que qui a force il boute (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 31).

 

Rem. Hassell 58, B163 ; DI STEF. 369 c, force. Cf. aussi Morawski 1567 : Ou force vient justice pr[i]ent

 

-

[La force ne sert à rien, si elle n'est guidée par le sens] Force vaut peu sans sens : Dame, dist Ysaÿe, je sui certains que se le connissiés aussy bien que je fay, vous en diriés plus de bien que ne faittez, car je fay plus par son sens que par me vertu. Et sy vauroye, et il pleust a Dieu, avoir cangié me vertu a la soye car force vault pau sans sens, mes sens est bon sans force, car je vous le prouveray. (Ysaÿe Triste G., p.1400, 75).

 

-

[Il y a d'autres moyens que la force, pour parvenir à ses fins]

 

.

Consens vaut mieux que force V. consens

 

.

[Sentence] Il arrive qu'on ne puisse vaincre une chose par force qu'on peut vaincre par patience : Et souvent advient que par force on ne peut vaincre une chose que on vaint par pacience, et pour ce dit Chaton, Quem superare potes, interdum vince ferendo maxima et enim morum est paciencia virtus (JUV. URS., Loquar, 1440, 339).

 

.

La force ne vainc pas toujours : [Les Nervois, lors d'une joute, n'arrivent pas à vaincre un Breton, appelé le Roy des Jouteurs]... si avoient les Nervois grant paine, car le chevalier n'estoit pas si grant ne si puissant de membres qu'il n'en eust en la cité de Nerves des plus puissans et grant plenté Mais le saige dist que la force ne vainct pas tousjours (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 437).

 

.

Mieux vaut engin que force V. engin

 

.

Qui ne peut par force quière par subtilité : ...par force de travaillier et diligence faire, on se trouve souventeffoys le plus victorieux. Ainsi donc on se doit tousjours exploictier au fait de la guerre, car faultes y sont exploits. Et se doit-on tousjours mettre à son devoir, et qui ne peut par force, quière par subtilité ; et tousjours la guerre requiert exercite et souvent veoir ses ennemiz. (BUEIL, I, 1461-1466, 143).

 

Rem. Hassell 116-117, F115

 

-

Divin secours excède humaine force V. secours

 

-

[Force et faiblesse] Tel quiert force où il n'y a que faiblesse V. quérir

 

-

[Idée d'intensité, d'éclat, à propos d'une pierre précieuse] Qui que ce soit qui tient l'esmeraude, elle n'amoindrit pas de sa force V. émeraude
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

"Force" : Telz y a qui jus leurs fleustes Mettent et trayent aux butes, Aultres la lute commencent, Et les autres si s'avancent A faire aucuns jeux de forces, Ou arrachent les escorces Des arbres vieulx et mossus (CHR. PIZ., Dit Pastoure R., 1403, 232).

 

-

Loc.

 

.

Par force d'armes. "Par la force des armes" : Si se mist a pays conquerre, Par force d'armes (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 211).

 

.

À force. "De force" : ...moult s'efforce Que l'en ne le puist prendre a force. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 310).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

A. -

"Force (d'un phénomène physique)" : Eclisse ce fait par nature, Et au soleilh et a la lune ; Tramble-terre pareilhement Ce fait par la force du vant, Que dessoubz terre s'est inclus (Pass. Auv., 1477, 274).

B. -

[D'une pers.]

 

1.

"Force" : Toute ma force et pouvoir Je y mectrey, et me deusse je rompre ! (Pass. Auv., 1477, 205).

 

2.

"Manifestation de la puissance de qqn" : Or veyons quel appointement ! Actendons de Helias la forsse. (Pass. Auv., 1477, 223).

 

3.

Loc.

 

-

Loc. adv. À /par force. "Avec force" : A l'ault, a l'ault ; levés a force ! (Pass. Auv., 1477, 210). Ce foulastre, par mon serment, Helias a appellé par force. Or veyons quel appointement ! (Pass. Auv., 1477, 223).

 

-

Loc. prép. De force de + inf. "À force de" : De forsse de tirer je sue ! (Pass. Auv., 1477, 199).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

A. -

[À propos d'une chose]

 

1.

"Force d'une chose" : Il disoient que le ciel deboute les choses pesantes et les fait assembler ou milieu, et les legieres monter en haut par la force de son mouvement et par violence. (ORESME, C.M., c.1377, 146).

 

-

Avoir la force de + inf. : Et ceste instance faisoit Democritus contre soy, mais il y soult et respont fieblement, car il disoit que teles exalacions et vapeurs, quant elles viennent et sont en l'aer, elles se espartissent et pour ce elles ne ont pas force de soustenir les choses pesantes et laees. (ORESME, C.M., c.1377, 712).

 

2.

"Intensité de qqc." : D'autre partie, car il ne ont plus la force de chaleur qui les meuve a ouvrer selon leur passions et selon leurs desiriers. (ORESME, E.A.C., c.1370, 273).

 

3.

"Densité de qqc." : La force du vin multiplie leurs esperilz et par ce ont il plus grant esperance. (ORESME, E.A.C., c.1370, 215).

B. -

[À propos d'une pers.]

 

1.

"Force physique de qqn" : Et semblabement a il erreur es biens et cuident aucuns que il leur soient proffitables et il leur sont nuisibles, par laquelle erreur sont moult de maulx venuz a pluseurs gens dont moult en a esté qui sont perilz pour leurs richesces et les autres pour leur force. (ORESME, E.A., c.1370, 106).

 

2.

"Contrainte (imposée à qqn)"

 

-

Par force : Or disons aprés que il est certain que le riche peccunieux souvent acquiert ou pert ses richesces par violence ou par force. (ORESME, E.A., c.1370, 112).

 

3.

"Violence (infligée à qqn)" : Et aussi la loy commande les oeuvres de actrempance, si comme que l'en ne face adultere ou force ou vilonnie a femme. (ORESME, E.A., c.1370, 278).

 

4.

Au plur. "Facultés intellectuelles" : ...car ilz [les sciences speculatoires] passent communs engins ou entendemens et forces, car il requierent grant diligence (ORESME, E.A.C., c.1370, 343).

C. -

Au fig.

 

1.

"Difficulté (dans le domaine de l'argumentation ou de la compréhension)"

 

-

Faire force : Et se aucun disoit que la pesanteur du petit corps fini ne mesure pas celle du grant corps fini, ce ne fait difference ne force, quar l'en puet tant de foys rapliquer la petite que, se elle ne vient en egalité aveques la grande, toutevoies elle la passe. (ORESME, C.M., c.1377, 108).

 

2.

"Souci"

 

-

Ne faire force de + inf. "Ne pas se soucier de" : ...car ceuls qui sont fors en telz cas ne ont pas esperance d'eschaper ou evader, et ne font force de tele mort souffrir et sont constants sens perdre pour ce usage de raison. (ORESME, E.A., c.1370, 206).

 

3.

"Importance"

 

-

Il n'y a force d'une chose. "Une chose n'est pas importante" : Et quant a ce, il n'y a force de la difference de fins qui est devant dite, comme les unes fins sont operacions et les autres sont choses faites, si comme il appert as doctrines devant dictes. (ORESME, E.A., c.1370, 104).

 

-

Il n'(y) a force se + prop. interr. indir. : Or appert clerement par cest exemple que quant a ceci ne a force ne quelcunque difference se cest honme commence maintenant estre ainsi meu ou se il commença passé a mil ans (ORESME, C.M., c.1377, 322).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[T-L : force2 ; GD : force ; GDC : force ; AND : force1 ; DÉCT : force2 ; FEW III, 726a : fortia]

A. -

"Force physique, vigueur"

 

-

En sa force et jeunesse. "Dans la force de l'âge" : NOTRE DAME. Mon tres doulx filz, qui me porra Reconforter, quant je t'ay ja Perdu en ta force et jonesse ? (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 162).

 

-

Force de bras : ST PIERRE. Or tirez, tirez, compaignons, Tiré la roiz de vive main, Car je cuyde estre tout certain Qu'il y a des poissons grant tas. ST ANDRY. Pas n'y fault grant force de bras : Ell'est de legiere façon. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 961).

B. -

"Pouvoir, puissance" : [Ton] dieu Appolin rien ne vault, [Et] Sogolin au besoint fault ; [Sy n']ont ne force ne pouoir. (Mart. st Pierre st Paul, fragm. Anholt R., c.1480-1500, 204).

 

-

Par force d'argent. "Par le pouvoir de l'argent" : Et vous, le conte de Suffort, A quelque renson soyez mis, Je vous auray, soit droit ou tort, Par force d'argent ou amis. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 570). Vous avez esté corrompu Et seduitz par force d'argent De ses disciples et de sa gent, Qui vous ont sceu si bien baver (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 881).

C. -

"Contrainte, violence"

 

-

À force. "Par la contrainte" : LA FILLE. Monsïeur, mais c'est ung brigant Lequel si m'a voulu a force Vïoler ! (Myst. jeune fille L., c.1413-1445 [c.1530], 40).

 

-

Par force ou par beau. V. beau2 "De gré ou de force, de toute façon"

D. -

"Nécessité, obligation"

 

-

Est force que + complét. "Il faut que" : Si sommes venuz pour traicter Sur ce fait, pour trouver remede ; Et est force que l'on procede A sa mort : nous n'en pouons plus. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 529).

 

.

Force est que + complét. : JÉSUS. Le second point, mere benigne, Auquel requerez que je meure Sans peine souffrir, soyés seure, Force est que point ne l'obtenez. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 582). Force est que nous entrons dedens Et puis clorrons, de peur de doubtes, Les huys et les fenestres toutes, Que ses Juïfz ne nous y saichent. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 983).

 

-

C'est force. "Il le faut" : L'OSTE. Plus n'en vouldroye demander : Vous me payez tres largement. Mais il me poise grandement Que meshuyt vous partez d'icy. ST LUC. C'est force, il le convient ainsy. Grant mercy de toutes voz peines ! Nous avons nouvelles soubdaines Par quoy nous n'y pouons gesir. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 931).

E. -

"Intensité (d'une action)"

 

-

Loc. adv. À fine force. "À la fin, à la longue" : Or est il mort a fine force, Aussi le sire de Verdung, Alebret qui estoit renforce (...) Aussi messire Jehan Chabot, D'autres seigneurs ung grant monceau, Qui nous est ung mauvais cahot. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 355).

 

-

Loc. prép. De fine force de + inf. "À force de" : Avant ! avant ! il fault qu'il meure. Soit fait aussi noir comme meure De fine force de brusler. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 247).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 6/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

A. -

"Force physique, vigueur" : Je verray la force des corps, Car le champ a pié se fera. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 164). ...pour ce qu'armez se sont Contre leur pére (...) La force et la vertu des corps Perdent tost sanz arrestoison (Mir. ste Bauth., c.1376, 146).

B. -

[En parlant d'armes, de tempête, de maladie] "Violence" : L'OSTESSE. (...) Dont venez vous ? L'EMPERERIS. De mer, ou j'ay mes amis touz Perdu par force de tempeste. (Mir. emper. Romme, 1369, 292). ...le conte De ce pais, qu'elle a (...) jus abatu Par force de mesellerie (Mir. emper. Romme, 1369, 292). ...A ce que la coronne perde Pour homme nul qui s'en efforce, Se par armes et par grant force Ne m'est tolue. (Mir. ste Bauth., c.1376, 132).

 

-

Faire force à qqn. "Faire violence à qqn" : LE ROY. (...) Avant, vielle, nel reniez : Il fault que le voir nous diez Plainement sanz toy faire force (Mir. Berthe, c.1373, 218).

 

-

À force. "Par force" : ...je t'amain Ceulx contre qui plus mespreis, Quant le leur a force preis (Mir. prev., 1352, 262). LA FILLE. (...) Mon pére est en ce vouloir mis Qu'a force me veult espouser. (Mir. fille roy, c.1379, 48).

 

-

Par force. "Par contrainte" : ...Et se du contraire s'efforce, Oste li le cierge par force Hors de ses mains. (Mir. femme, 1368, 228).

C. -

"Nécessité"

 

-

Par force : Vueillez jusques au pape aler Dire li qu'il me fault parler Par force a li. (Mir. prev., 1352, 267). ...si me contraint Desir (...) qu'il fault par force, Qu'ainsi vous deprie et requiére (Mir. emper. Romme, 1369, 265).

 

-

Par fine force. "Par pure nécessité" : Ci endroit dormir me convient Par fine force. (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 43).

D. -

"Force morale" : Ce qu'elle [Marie] ne fu pas partroublée fu de la vertu de force qu'elle avoit en soy (Mir. nonne, 1345, 314).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 7/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ; FEW III, 726a : fortia]

I. -

ASTR. "Influence des astres sur le monde terrestre" : Toute cose qui avient en che monde est faite par le forche du mouvement des planettes sur nous. (Compil. sc. étoiles C., a.1324, 90).

II. -

Loc. À trop grande force. "Avec un effort excessif" : A fame qui est molestee en la marriz, ou qui ne peut enfanter fors a trop grant force, sternutacion est bonne chose. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 84).
 

Lexique de la langue scientifique Danièle Jacquart / Claude Thomasset

 Article 8/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[T-L : force ; AND : force1 ; DÉCT : force2 ; FEW III, 726-727a : fortia]

A. -

"Force physique" : Celui Antheus estoit, selon le dit d'aucuns, fée en maniere que quant il tunboit à terre, sa force doubloit. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 26 r°). Cestui ot don de force car il ediffia ung temple pour fere sacriffice à son pere Jupiter, où il mist XII colompnes de marbre, dont cent hommes n'en povoient remuer une. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 26 v°).

B. -

"Contrainte, violence" : Force ou violence aucune fois empesche le mariage. Il fault noter qu'il y a difference entre force et force et paour et paour. Pour tant fault il veoir que c'est force et action et paour que violence aussi excuse et quel paour excuse. Force est la violence de plus grant chose qui ne puet estre repellee. (Sacr. mar., c.1477-1481, 68). L'aultre empeschement est de violence ou de force. Violence de sa nature aussi sans la constitution de l'eglise exclut consentement matrimonial. (Sacr. mar., c.1477-1481, 68). ...par le conseilh desquieux, donné selon la disposicion des estoilles, osa bien obvier au puissant roy Xerxes, quant il presuma par force entrer en Grece, après ce qu'il eut brullée ceste noble mere des ars et des cités, Athenes (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 46 v°). Pour ce, dit Fulgence, consens vault mieulx que force. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 97 v°).

 

-

En force d'armes. "Par la force des armes ; par le combat" : ...et dist aussi une aultre loy que nul ne doit querir justice en force d'armes. Or est vray que celluy quiert justice en force d'armes qui entre en champ de bataille, donques champ de bata[i]lle n'est pas lysible et si ne puest tel usage estre prescript (Songe verg. S., t.1, 1378, 348).

C. -

"Force de caractère ; force morale" : Que dirons nous de la force et constance de saint Pol, et de son desir de justice ? Bien est verifié en luy que amour est forte comme la mort car amour separe l'ame du monde comme la mort oste l'ame du corps. (GERS., P. Paul, a.1394, 511).

 

-

[Dans un cont. nég.] "Dureté, résistance" : A la dureté des corps s'ensieuvent trois proprietés. La premiere est non estre abile, ne disposee a recepvoir aucune emprainture. La seconde est stabilité et ferme pour demourer en soy. La tierce est force pour resister. Par ces trois manieres le cuer humain est dit endurcy en soy mesmes. (Somme abr., c.1477-1481, 171).

D. -

[À propos d'une substance] "Efficacité" : Et, pour garder d'infection Vostre noble confection Et que sa force mains tost passe, Couvrez de fait toute la masse De belles fueilles de pur or, Et mettez en vostre trésor. (LA HAYE, P. peste, 1426, 157).

E. -

Loc.

 

1.

Loc. adv.

 

-

Par force. "Forcément, nécessairement" : Car se dyapente contient dyatessaron, comme dit est, et oultre un ton, et B E fait dyatessaron, et B F refait dyapente, il convient que E F par force face un ton. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 61).

 

-

Par force de qqc.

 

.

"Malgré (une force hostile)" : Or, Dieu loué moult haultement, J'ay tant nagié et telement Que ma nef, par temps esgarée, Par force de vent et marée, Est arrivée droite voie à port de salut et de joie (LA HAYE, P. peste, 1426, 161).

 

.

"Par le moyen de" : ...et predist plusieurs choses, moult bien à la verité, au moïen desquelles choses, iceulx Veniciens le tirerent par force d'argent à eulx. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 155 r°).

 

2.

Loc. verb. Il m'est force que. "Il est nécessaire que ; il faut que" : Et ainsi il aduient que combien que nous aions voulente de monter souuent iusques au souuerain eschelon de ceste eschielle, cest a contemplacion, nous est force et necessite que nous descendons. Et quant il aduient que par necessite de ceste vie on descende (CIB., p.1451, 179).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 9/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

A. -

"Exercice de la puissance physique" : Envis le foys, mais ou force survient, On dit souvant que droit n'a poinct de lieu. (LA VIGNE, S.M., 1496, 170).

B. -

"Contrainte"

 

-

Force est que/il est force que. "Il est nécessaire que" : SAINCT MARTIN. Tresvoluntiers en ceste heure presente, Vous le sçaurez pour resolucion : Il est forcé [l. force] que du monde m'exente Pour contempler de Dieu la passion (LA VIGNE, S.M., 1496, 358). Force est que je me desespere Pour le grant mal qui me survient Et de guerir jamais n'espere. (LA VIGNE, S.M., 1496, 452).

C. -

"Grande quantité" : Grans eschauffaulx a force de misteres Faictz et compris sur subtilles matieres (LA VIGNE, V.N., p.1495, 160).
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 10/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

I. -

"Puissance physique ou morale" : ...se les seigneurs de la court (...) ne eussent Saintré a force retenu. (LA SALE, J.S. E., 1456, 194).

II. -

"Capacité de résistance à la destruction, à la ruine" : Et se telle seignourie dure aucunement, c'est assavoir par adventureuse force, certainement elle ne puelt pas longuement durer (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 7).

III. -

"Torture" : Lors fut a Madame mortel force et desplaisance de laissier son confesseur (LA SALE, J.S., 1456, 300).

IV. -

Loc.

 

-

Force est à qqn + de + inf. "Qqn est obligé de" : Le pouvre, tout esbay et ainsin gehyné d'elles, force lui fut de dire oÿ (LA SALE, J.S., 1456, 14).

 

-

Loc. prép. À force de. "Par le moyen de, grâce à" : ...et là près avoit ung port ou estoient des nefs estranges, desquelles il en loua une a force de deniers (LA SALE, Sale D., 1451, 37).

 

-

Faire force de + inf. "S'efforcer de, insister pour" : Et quant ilz furent au logis de Saintré, Saintré fist toute sa force de le reconvoier (LA SALE, J.S. E., 1456, 194).

 

-

Mettre en force. "Fortifier" : ...et pour celle cause [l'église] fust mise en forse, enfortiffiee de granz fossez de murete et de pluiseurs verdesques (LA SALE, Sale D., 1451, 243).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 11/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

La force de A1 humain. Le capital énergétique de A1 : Ou terme de XXXVII. ans (...) ung homme est en sa force et en son venir, et il est bien de touttes parties (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 4). ...la force des desfendans n'estoit point parelle as asallans, et toutesfois il s'i porterent assés bien (FROISS., Chron. D., p.1400, 327). Il amorti tout ou en partie le venin que il avoit pris et rechu sur li, et li fist recouvrer cheviaulx et ongles et santé, et le remist en point et en force d'omme. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 281).

Les troupes de A1 : Toutesfois la bataille et li hustins mouteplia tant et la force des Hainnuiers qui tousjours croissoit, car chil qui entré estoient, entrués que li premier se conbatoient, alerent ouvrir les portes de la ville. Si entrerent ens li Valenchiennois, et tout chil qui entrer i vodrent (FROISS., Chron. D., p.1400, 427). "...de tant est la garnison de Hainbon afoiblie de force et de consel, car elle en a mené avoecques lui biaucop de bonnes gens." (FROISS., Chron. D., p.1400, 517). On ne vei onques mès gens yaus si vaillamment tenir ne deffendre en si petite force contre tant de bonnes gens d'armes. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 176).

A1 humain croit en force : Chilz joenne duc de Guerles cressy en longuer, en force, en sens et en grant vouloir de faire armes (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 173).

A2 humain soutient la force de A1 humain. A2 résiste à A1 : Finablement li Flamenc ne peurent porter ne soustenir le faix ne la force des Englois et requlerent (FROISS., Chron. D., p.1400, 278).

A1 humain fait force de A2 abstr. A1 fait un coup de force à propos de A2 : Et pour ce que li rois desiroit le fin des dessus nommés, et qu'il se doubtoit que li communautés de Roem ne l'en fesissent force, car bien sçavoit qu'il avoient grandement à grasce le conte de Harcourt, il fist venir avant le roy des ribaus et dist : "Delivrés nous de telz." (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 180).

La force de A1 concr.

Le soleil : ...s'estoit environ le Saint-Jehan Baptiste que le soleil est en sa force (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 98).

Une ville : Li chevaliers (...) comsidera la force et l'ordenance de Saint Amant, et qant il l'ot bien avisé, il en dist son entente que Saint Amant n'estoit pas une ville a tenir contre poissance de gens d'armes et gens de piet qui se vodroient loiaument acquiter de l'asallir (FROISS., Chron. D., p.1400, 426).

Des navires : ...et estoit la ville et li chastiaus tres fort, et lor pooient venir tous les jours pourveances par mer, lequel pas on ne lor pooit clore, se force de navie ne le faisoit sus la mer. (FROISS., Chron. D., p.1400, 555).

La force de A1 abstr. Maladie : Et ne gisoient que sus estrain, se force de maladie ne lor faisoit faire. (FROISS., Chron. D., p.1400, 895).

A force de A1

De rames : Messires Henris de Biaumont (...) entra dedens une barge grosse assés, et environ trente archiers en sa compagnie ; et se fist a force de rimes mener jusques a la barge dou roi. (FROISS., Chron. D., p.1400, 88).

De bras, de gens : Li gentil honme (...) fissent aporter par lors varlés gros mairiens et puis hurter contre le mur a force de bras et de gens. (FROISS., Chron. D., p.1400, 427).

De chevaux : ...les aultres deux seigneurs dessus nommez prindrent les champs à force de chevaulx et n'eurent nul talent de retourner (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 71).

D'engins : "C'est impossible" (...) "de prendre ce fort chastel de Noye, ce se n'est par trop loing siege et par grant sens et advis et par force d'angiens..." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 83).

Par force de A1

De A1 concr. : ...nous estions reculé par force d'armes (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 211). ...la premiere porte fut ouverte et la seconde rompue et brisiée par force de cuingines et de haches. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 217).

De A1 abstr. : Si en y eut de ces quariaus qui, par force de trait, passèrent oultre les murs et les pertruisièrent. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 249). "Et par habundant nous renunçons dès lors par exprès au nom, au droit et au calenge de le couronne et dou royaume de France et à toutes les coses où nous devons renuncier par force dou dit trettié." (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 16). Il savoit bien qu'il y avoit dedens grant fuison de gens d'armes et assés escarcement de vivres ; si les supposoit bien à afamer et avoir par force de famine. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 71).

De A1 inf. : Et par force de bien combatre il rompirent et reboutèrent ceste bataille bien avant. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 166).

A force

"En dépensant beaucoup d'énergie" : Si fissent li signeur de France (...) avaler gros mairiiens aguissiés et ferir à force en la rivière, par quoi eulx ne leurs carois ne peuissent passer. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 286). Et fisent faire ceulx de Gand, ouvrer et charpenter à force sur le mont d'Audenarde un engin merveilleusement grant (...) pour jetter pierres de fais dedans la ville. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 248). Li hoos se conmença (...) a venir a force sus ces Englois et Bretons (FROISS., Chron. D., p.1400, 814). Sy le commencha le pays grandement à doubter que le duc de Bourbon ne voulsist entrer à force dedens et tout reconquerir (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 122).

"De force, par la contrainte" : "Li rois de Maïogres, mes maris, se departi de moi en volenté de reconquerir son hiretage de Maïogres, que li rois d'Arragon li obtenoit à force." (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 152).

Par force : ...li contes de Montfort avoit priés conquis, tant par force que par trettiés, toute la ducee de Bretagne (FROISS., Chron. D., p.1400, 483). "Madame, respondoit li contes, jamais je ne m'i fuisse acordés ; et ce qui en a esté fait a la promotion de mes gens, ç'a esté par force et par constrainte..." (FROISS., Chron. D., p.1400, 808). ...tout ce qu'il fait à present on luy fait faire par force. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 34).

De force : ...il se doubterent que de force il ne fuissent pris ; si entrerent en trettiés deviers le duch de Normendie (FROISS., Chron. D., p.1400, 494). ...j'enmenray XII. ou XV. mille hommes aveuques moy (...) et monstray puissance contre les Londriens (...) et les mettray, ou bellement ou de force, à raison (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 51). Li rois d'Arragon avoit grant joie de leur venue, pour tant que ces gens d'armes li raquisent et reconquisent tantost sus le roy de Castille toute la terre entierement que li rois dans Piètres avoit de jadis conquis et le tenoit sur lui de force. (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 190).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 12/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[T-L : force2 ; GD : force1 ; GDC : force ; AND : force1 ; DÉCT : force2 ; FEW III, 726a : fortia ; TLF VIII, 1064b : force]

A. -

[À propos d'une pers.]

 

1.

"Ensemble des ressources physiques, morales ou intellectuelles qui permettent à une personne de s'imposer ou de réagir"

 

-

Donner force à qqn./Prester force à qqn : Je sui de tout gouvernerresse Et de touz maus je sui miresse, J'enlumine les nonvëans Et donne force aus recrëans (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 332). Aussi te di que foy agüe Fait veüe d'entendement, Ne ja l'ame parfaitement Ne verra, se ceste verdeur Ne li preste force et vigueur (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 3492).

 

-

Verbe + de toute sa force : "Se de tout ton cuer veuz amer De toute ta force et penser Ton dieu et ton prochain ausi [dit Jésus au Pharisien], Sauvé seras, je le te di." (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 6236).

 

2.

En partic. [Dans un cont. philos.] "Faculté, capacité de l'âme qui permet à l'homme d'agir et de réagir" : Forces a montepliees Asses [l'âme] et plurifiees Et potences qui se rendent Par tout le corps et estendent (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 7131). Forcë a (aussi) [l'âme] vegetative Comprenant generative Pour son espece conserver Et li tousjours monteplier (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 234). Forces a aussi [l'âme] sensibles Et par les .V. sens partibles (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 7159).

 

3.

"Force de caractère, force morale" : DIGULLEVILLE À DIEU. T'es avalé, pour li [l'homme] aidier, Et pour tel force li baillier Que Sathan ne li face tort (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 3767).

 

4.

"Contrainte, violence" : Tous deux [les deux bras de la statue qui représentent les seigneurs et les gens d'armes] pour le gouvernement Du royaume et deffendement Aus anemis eux opposer Se doivent pour tost reprimer Leur force et malivolence Que il ne facent pas nuisance Au chief n'aus membres [de la statue, c'est-à-dire au roi et à ses sujets] par dessous. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 7773).

 

-

Ne faire force de qqc. "Ne pas se soucier de" : De la haie force ne fis Ne de querre i treu ne pertuis, Assez à faire et à penser Avoie aus cordes desnouer (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 7045). [Autre ex. vers 11734]

 

-

Verbe + à force./Verbe + par force. "En ayant recours à la force" : Quant tout ce j'o aperceü, Je vi sans estre deceü Qu'entrer à force i couvenoit, S'autre passage n'i avoit (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 87). Dame Langue, leur maistresse [des gloutons] Et leur administreresse Est hors mise de sa forge Dessoubs son postis par force (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 5400).

B. -

[À propos d'une chose]

 

1.

"Puissance, vigueur" : Ce souflet en sa forge avoit Nabugodonosor qui disoit Que Babilone avoit fondé En sa force et en sa biauté. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 7684).

 

-

[Dans un cont. métaph. : d'une chose] Tenir qqc. en force : A li tenir en force [le royaume représenté par une statue dont les cuisses sont les justiciers] aidier Doivent jointes par jointoier. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 8047).

 

2.

[Degré de quantité] Force de. "Grand nombre de" : Force de gent ne grant foison Ne leur sens ne pris .I. bouton (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 8469).
 

Pèlerinages de Guillaume de Digulleville Béatrice Stumpf

 Article 13/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

A. -

"Puissance, physique ou morale"

 

-

[À propos d'une pers.] : Il y a plus d'un mois que vous me faictes ce tour, dont j'en suis tant maigre que je n'ay force ne puissance. [On ne lui sert que du pâté d'anguilles] (C.N.N., c.1456-1467, 82). Il fut tant joyeux et tant surpris, quand il vit sa dame si belle et en si bon point, qu'il perdit force, sens et advis (C.N.N., c.1456-1467, 194).

 

.

[À propos d'une qualité de la pers.] : ...pour une heure qu'il a esté marié il a ja perdu la force de sa langue ! (C.N.N., c.1456-1467, 199).

 

-

[À propos d'une chose] : ...nostre bon filz, qui de neige, comme sçavez, estoit, en nostre presence, sur le gravier, par la grand force du soleil, fut tout a coup fondu et en eaue resolu. (C.N.N., c.1456-1467, 130).

 

-

À force. "En recourant à la force, à la contrainte"

 

.

[Au plan physique] : ...ce ris a force retenu fut converty en ung sonnet (C.N.N., c.1456-1467, 35). ...[elle] voulut entrer en la chambre, et son amy la retiroit a force (C.N.N., c.1456-1467, 195).

 

.

[Au plan moral] : ...[il] en avoit tout au long du bras ou autant qu'on en pourroit entasser a force ou cueur d'un amoureux. (C.N.N., c.1456-1467, 228). ...mon coeur ne fut oncques d'accord de faire ce que mes parens et amys m'ont a force contraincte de faire. (C.N.N., c.1456-1467, 424).

 

-

À la force de + subst. : ...du pluc et butin qu'elle avoit a la force de ses reins conquesté avoit acquis vaisselle et tapisserie (C.N.N., c.1456-1467, 462).

 

-

À toute force. "En faisant appel à toute son énergie"

 

.

[Au plan physique] : Il le voloit a toute force tuer, si n'eussent esté ceulx qui entour luy estoient (C.N.N., c.1456-1467, 58).

 

.

[Au plan mental] : ...n'estoit pas, creez, son engin oiseux, mais labouroit a toute force pour fournir la promesse (C.N.N., c.1456-1467, 183).

 

-

De toute sa force : ...son cheval, qui venoit de toute sa force, faillit de quatre piez et tumbe (C.N.N., c.1456-1467, 332). ...il choisit ung gros baston et en descharge de toute sa force sur le doz de madamoiselle (C.N.N., c.1456-1467, 544).

 

-

Par force : ...ainsi qu'elle vouloit partir, il la cuidoit retenir par force (C.N.N., c.1456-1467, 194). ...si vous ne la nous livrez incontinent [une jeune fille], nous abattrons les huys et l'enmerrons par force et malgré vous deus. (C.N.N., c.1456-1467, 548).

 

.

[En cont. érotique] Par force d'armes. "En multipliant les assauts amoureux" : Si fut force a la gente damoiselle qu'elle retournast sans luy laisser ce que avoir ne povoit, se par force d'armes ne le conqueroit. (C.N.N., c.1456-1467, 194). Par force d'armes ad ce la mena que refuser ne luy peut nullement ce que pluseurs devant et après ne peurent obtenir (C.N.N., c.1456-1467, 227). ...sont ja trois qu'elle a laissez et desconfiz par force d'armes (C.N.N., c.1456-1467, 349).

 

-

Par la force sainte Marie : Par la force sainte Marie, j'aymeroie mieulx vous veoir noyer que seans vous bouter. [Une femme refuse de recevoir son mari en pleine nuit] (C.N.N., c.1456-1467, 28).

 

Rem. Il y a là, sans doute, une forme ancienne (maintien du compl. de nom sans prép.) d'invocation d'une femme à la Vierge dont elle sollicite l'assistance en la circonstance.

 

-

Avoir force de + inf. "Avoir la capacité de" : La pouvre fille (...) cessa la grand flotte de ses larmes, mais elle n'avoit encores force ne sens de respondre. (C.N.N., c.1456-1467, 133).

 

-

P. ext. "Supériorité physique" : Voyans aussi qu'ilz sont loing de leur pays, et que la force n'est pas leur en ce lieu, si furent contens de prendre argent (C.N.N., c.1456-1467, 336). Elle, voyant que la force n'estoit pas sienne, se desarma et de sa robe et de sa cotte simple (C.N.N., c.1456-1467, 420).

B. -

"Nécessité, contrainte (physique ou morale)" : Monseigneur, j'ayme mieulx vous rendre ma place par amours que par force (C.N.N., c.1456-1467, 118).

 

-

C'est force : Par ma foy, dit elle, c'est force, il m'y convient aller. (C.N.N., c.1456-1467, 217).

 

-

Force de + inf. : ...si ne se peut elle contenir (...) que force de rire ne la surprint (C.N.N., c.1456-1467, 35).

 

-

Force est de + inf. : ...force luy fut d'obeir. (C.N.N., c.1456-1467, 66). ...si luy fut force de confesser ce qu'il eust tres voluntiers celé (C.N.N., c.1456-1467, 229).

 

-

Force est que + subj. : Ce n'est pas icy que tu doiz dire ton courage, force est que tu faces de necessité vertuz. (C.N.N., c.1456-1467, 253). Il fault qu'il y ait quelque mistere ; il est force que je le sache. (C.N.N., c.1456-1467, 317).

 

.

C'est force que : "Mon amy, c'est force que vous eloignez..." (C.N.N., c.1456-1467, 167).

 

-

[Certains empl. illustrent bien le passage de A à B] : ...il est vray que fortune de mer par force nous mena en ung païs ou il faisoit (...) chault (C.N.N., c.1456-1467, 130). ...soit par amour, ou par force, il la me fault avoir. (C.N.N., c.1456-1467, 420).

C. -

"Viol" : ...au Quesnoy vint une belle fille nagueres au prevost se complaindre de force et violance en elle perpétrée (C.N.N., c.1456-1467, 159). ...je me plains a vous de la force qu'il m'a violée oultre mon gré et ma volunté, et malgré moy (C.N.N., c.1456-1467, 160).

 

-

Se complaindre de force. "Porter plainte pour viol" : Veez cy telle femme, dist il, qui de vous se complaint de force. Est il ainsi ? L'avez vous efforcée ? (C.N.N., c.1456-1467, 160).

 

-

Faire force (à une femme). "(La) violer" : Veez cy qu'il dit qu'il ne vous fist oncques force, mesmes avez esté consentant et pou près requerant de ce qu'il a fait. (C.N.N., c.1456-1467, 161).

D. -

"Quantité"

 

-

Par force de : ...je suis par force de travail si rebouté qu'on ne tireroit point de moy une lyeuette de chemin (C.N.N., c.1456-1467, 207). ...par force de continuacion et frequentacion quotidiane (...) elle s'avança de venir veoir (C.N.N., c.1456-1467, 567).

 

-

De force de + inf. : Si ne dormoit ne nuyt ne jour, de force de penser a sa dame (C.N.N., c.1456-1467, 315).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 14/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[T-L : force2 ; GD : force1 ; GDC : force ; FEW III, 726a : fortia ; TLF VIII, 1064b : force]

A. -

"Puissance physique" : ...quant ilz furent dedens, certains chappellains, veans la force d'iceulx malfaitteurs, comme tous esbayz, s'enfuirent et monterent en la tour dudit monstier, afin d'eschever plus grant inconveniant. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 222).

 

-

Faire force : Et dist que icelle granche estoit fermée à corail de fer par dehors, et qu'ilz n'y firent force ou violance quelconques. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 515).

 

-

À force. "En employant la force physique" : Dist aussi, sur ce requis, que ès voyages et chevauchées cy-dessus dites par lui faites, il ne vit oncques feu bouter, ne n'en bouta aucuns, ne ne fu aussi où feu feust bouté, forteresse françoise prinse ne eschielée, ne femme ravye ou prinse à force (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 59). Item, confessa que, demi-an avoit ou environ, il ouvry à force l'uys de l'ostel d'une bonne femme demourant à Cloye, ouquel hostel il entra, et, en une huche qui estoit dedens, print et embla plusieurs pieces de linge (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 223).

B. -

"Emploi de la force, de moyens matériels violents pour réduire la volonté d'autrui ; contrainte"

 

-

Par force. "En exerçant une pression physique ; en dépit de la volonté (de l'intéressé)" : ...il print par force une jeune femme mariée à un cousturier demourant à Saint-Aubin du Cormier en Bretaigne, à laquelle il ot compaignie charnelment, oultre le gré et volenté de ladite femme. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 19). ...il et autres compaignons bretons, ne scet quel nombre, ne aussi les noms d'iceulx, entrerent par force en l'eglise de Bailleul, rompirent coffres, aumailes et huys de revestiaires estans illec (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 66). ...et li fu demandé par ledit mons. le prevost et enjoint que elle deist verité des autres biens par elle prins ou coffre d'iceux mariez, et en especial d'une verge d'or petite, dont elle n'avoit rien confessé, ou, se elle ne le disoit de sa volenté, que par force l'en le li feroit dire, et seroit mise à question. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 197).

 

-

DR. Par force de question : ...icellui mons. le prevost fist de rechef jurer aus sains Euvangiles de Dieu ledit Jehan Hays, prisonnier, qu'il deist verité des accusacions contre lui imposées, et que clerement il apparoit de sa mauvaistié, disant que s'il ne le disoit, que par force de question il lui feroit dire. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 490).

 

.

Sans aucune force (de question) : ...fu attainte et fait venir en jugement sur les carreaux ladite Marion du Val, prisonniere, laquele, sans aucune force ou contrainte, persevera et continua ès confessions par elle faites, cy-devant escriptes, à li leues mot après autre (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 199). ...après ce qu'il ot juré aus sains Euvangiles de Dieu qu'il diroit verité, cogneut et confessa par serement, et sanz aucune force de question, avoir prins les florins et or contenus et desclairés en sa confession, cy-dessus escripte (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 88).

C. -

"Acte exécuté par violence exercée sur qqn ou qqc." : ...les assaulx et invasions, romptures et froissemens tant de verrieres comme de tuiles et lates dudit monstier, comme le sacrilege fait en icellui, en despeçant, gastant et dissipant les biens et cierges ordenez à faire le service divin en ladite eglise, la bature et navrure faite au frere dudit maire de Rungy, et la force par eulx faite aus portes d'icelle eglise (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 246). Et ce fait, se leva ledit barbier, et tous quatre s'en alerent ensemble et afferma par serement le fait estre avenu et les excès crimes et deliz et force par icellui prisonnier, et les autres ses compaignons et complices (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 511).

 

-

Force publique. "Acte de violence exercé sur une personne quelconque" : Tous lesquelz furent d'oppinion, comme dit est dessus, qu'il avoit commis force publique et ravissement en tant qu'il avoit eu la compaignie charnele d'icelle Perrete contre son gré et volunté (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 514).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 15/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[T-L : force ; GD : force1 ; GDC : force ; AND : force1 ; DÉCT : force2 ; FEW III, 726 : fortia ; TLF VIII, 1064b : force]

A. -

"Énergie, puissance qui est dans une chose et est capable de produire un effet"

 

-

Par force de temps. "À cause des intempéries" : Messire Guillaume Hervil, prestre, de Saint Walery, pour canevas a ensevellir 30 hommes mors en la fosse de Cayeu par force de temps (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1347, 124).

B. -

"Recours à la violence"

 

1.

[De pers. privées] : ...le dit Jehan Nepveu de rechief fery d'une dague par le corps ycellui Jehan Gracien, qui pour eschever le peril de la mort, se ahert au dit Nepveu, et eulx deux se tindrent ensemble et l'un l'autre ferirent de couteaulx, et en reppellant force par force (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 335). ...ledit escuier, soy sentant ainsi navré (...) en reppelant force par force, sacha son espée, et en féry ledit mareschal, un cop ou deux, dont on dit que mort s'ensuy (Ch. VI, D., t.2, 1383, 64). Ja soit ce que de droit il soit permis à debouter et reppeller force par force, touteffoiz ce doit estre fait o atrempance et par mesure, non pas à prendre vengeance. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 409).

 

-

Loc.

 

.

À force. "En employant la violence" : ...pour la cause d'un forsage que l'en disoit que ledit chevalier avoit faist en la personne Phelippe Danielle, la quelle il avoit prise et ravie par li et par ses complices, et deflourée à force et contre sa volenté, assez prez de l'église de Menigouste (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 117).

 

.

À la force. "Cri par lequel on appelle à l'aide en cas d'agression" : ...comme (...) noise et discencion feussent meuz et commenciez ou village de la Violiere (...) entre feu Jehan Gabory, sa femme et enfans, d'une part, et Vincent Martin et sa femme, d'autre, en tant que d'une partie et d'autre fu crié "à la force", selon la coustume du pays, sur lequel cry le dit exposant (...) et aucuns autres (...) survindrent et ariverent d'aventure. (Doc. Poitou G., t.5, 1386, 304).

 

.

Faire force à qqn. "Violenter qqn" : Et ledit Thibault arrivé ylec, l'un desdis Anglois, combien que icellui Thibault ne lui faisoit aucune force, sacha son espée et eust tué ledit Thibault (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1426, 380). Pour laquelle cause et qu'il vit que ledit meusnier luy faisoit force, luy donna ung autre coup d'icelle dague sur la teste (Doc. Poitou G., t.10, 1464, 481).

 

2.

[De groupes armés]

 

a)

Force d'armes. "Acte de violence ; agression commise avec des armes" : ...toutes injures, violences, griefs, oppressions, molestacions, force d'armes, puissance de laiz et quelzconques autres nouvelletez indeues (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 231). ...en les deffendant [le prieur et les frères] de toutes injures, violences, griefz, opressions, de force d'armes, de puissance de lays et de toutes inquiétacions et nouvelletés indeues (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1451, 269).

 

-

Par force d'armes. "Au moyen, par la puissance des armes" : ...le dit Jehan Doire qui, si comme il confessa, n'avoit et n'a pas intencion du dit chastel recouvrer par force d'armes ne autrement, mais du tout s'en desista, renonça et renonce du tout expressement, par ces presentes lettres, de sa bonne volenté, de sa certaine science et propre mouvement, pour lui, pour ses complices, adherens, familiers et aidans à tout le fait et effect de la dicte obligacion (Doc. Poitou G., t.3, 1356, 229). ...durant le temps des trèves aucun chastel, ville ou forteresce ne pourra estre prins, receu, soubstraict ou acquis de l'une partie sur l'autre par force d'armes, par eschielemens, donacion, permutacion, engaigemens, vendicion ou par autre quelconque contract, titre ou couleur (Ch. VI, D., t.1, 1401, 219).

 

b)

[P. oppos. à crime de lèse-majesté s'exerçant sur le roi] Force publique. "Acte de violence, agression s'exerçant sur le peuple" : ...comme feu Estienne Marcel, nagaires prévost des marchanz de la ville de Paris, et plusieurs autres bourgoys et habitanz d'icelle, ses complices, aliez et adhérens, eussent, ou temps passé, fait, commis et perpétré, de leurs mauvaises voulentez, plusieurs conspirations, monopoles, traïsons, rebellions armées, invasions, aliences et chevauchées contre nostredit seigneur et père, nous et la couronne de France, en commectant force publique et crime de lèze-magesté, dont se sont ensuiz plusieurs et divers inconvénianz (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 191).

C. -

"Pouvoir contraignant (d'une loi, de normes sociales)" : ...icelles coustumes valent lois et emportent force de lois (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 60).

D. -

[Degré de quantité] Force de. "Grand nombre de" : ...celi de nous deux qui requis seroit, et en qui metes de paiix les malfaicteurs, punisseurs ou robeurs seroient receté, seroit tenu de aler à force d'armes de tout son paiix devant le fort de ceux ou de celi qui le meffait averoit fait, et là estre à siege (Trés. Reth. S.L., t.2, 1366, 178). ...et iceluy sommier redrecier et relever à force de gens (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 613).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 16/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[AND : force1 ; DÉCT : force2 ]

I. -

"Toute puissance capable de produire un effet ; vigueur, violence" : ...pour ce que la force des glaces la plus grant passa par lesdiz petis pons (BAYE, I, 1400-1410, 214).

 

-

À/de/par force. "De force, par la violence" : ...un banni (...) avoit esté comme par force mené à Orleans par lesdiz sergens (BAYE, I, 1400-1410, 17). ...pluseurs autres leurs adherens et complices (...) avoient occupé et tenu de force la ville de Saint Deniz (BAYE, II, 1411-1417, 33). ...les dessusdiz, assemblez en grant nombre, alerent celle nuyt ou Grant Chastellet et ou Petit et rompirent à force toutes les prisons (FAUQ., I, 1417-1420, 150).

 

-

Par force d'armes. "Par les armes, par des combats" : ...car autrement, par force d'armes ou par assaultz, la ville n'estoit mie prenable. (FAUQ., I, 1417-1420, 232).

II. -

Faire force de qqc. "Attacher de l'importance à, tenir compte de qqc." : ...mais a ce ne volt oncques obeir le dit conte, ne du commandement ne fist force (Bouciquaut L., 1406-1409, 129).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

 Article 17/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORCE     
FEW III fortia
FORCE, subst. fém.
[T-L : force2 ; GD : force ; GDC : force ; FEW III, 726a : fortia]

A. -

"Force (de qqn/d'un animal)"

 

1.

"Énergie, vigueur physique" : Et ly sengliers vint grant aleure. Et le conte, qui moult scot de la chasse, le va enferrer en l'escu, de la pointe de l'espie qui moult fu agüe. Mais l'escu du sanglier fu si durs qu'il convint, par la force du sengler, le conte verser a genoulx. (ARRAS, c.1392-1393, 22). Lors [Remondin] prent l'estrié qui pendoit à l'arcon de la selle, liquelz avoit trois pointes bien acerees, chascune de sept poux de long, et au retourner que Olivier cuida faire, il le fery sur le bacinet, qui fu durs et bien trempez, et l'une des pointtes coula aval et entra entre la coupe du bacinet et la vosiere. Et le coup qui descendi de grant ravine, avec la force du bras de quoy il fu feruz, ly uns des cloux de la maisselle rompy, et Remondin tire a lui fort, et la visiere lui demeure pendant d'un lez, si que il ot le visaige tout descouvert. (ARRAS, c.1392-1393, 63).

 

-

De toute sa force : Il tourne la targe derrier le doz et empoingne l'espee a deux mains, et va ferir Uriien sur le coing du bacinet un grant coup de toute sa force (ARRAS, c.1392-1393, 137).

 

-

De telle force que : Lors broche le cheval des esperons par grant fierté et tourne vers le roy, l'espee ou poing, et le fiert sur le bacinet par tel air et de telle force que il le fait embroncher sur le col du destrier (ARRAS, c.1392-1393, 162).

 

-

À/ par force de : Atant esvous venu le cerf, qui s'en vint ferir en l'estang. Et la fu prins par force de chiens et trait hors de l'eaue ; et en fu faicte la cuirie et donné le droit aux chiens. (ARRAS, c.1392-1393, 75). Qui lors veist monter sur les chasteaulx des mas gens, lances et dardes es poings, et paviser nefs et galees, et atteller canons et arbalestres et sonner trompes et cors sarrazinois, et partir ces galees a force de gens et d'avirons ; c'estoit grant beauté à veoir. (ARRAS, c.1392-1393, 89). L'ost s'arma de tous costez. Et le roy envoya courant a force de chevaulx jusques a mil hommes par my eux, qui moult les dommagierent et empescherent qu'ilz ne se porent ordonner a leur guise. (ARRAS, c.1392-1393, 137).

 

-

Mettre toute sa force à qqc. : Et en ce faisant son ennemy l'apperceut, et fiert le cheval des esperons, qu'il avoit si a main qu'a souhaitier, et baisse la lance, et va ferir Remondin enmy le pitz, ains qu'il s'en donnast garde, moult rudement, car il y mist toute sa force. (ARRAS, c.1392-1393, 62).

 

-

Employer toute sa force à + inf. : ...il emploia toute sa force a bien ferir (ARRAS, c.1392-1393, 231).

 

-

Ne pas avoir force de + inf. "Ne pas avoir la force de" : Lors broche le cheval des esperons par grant fierté et tourne vers le roy, l'espee ou poing, et le fiert sur le bacinet par tel air et de telle force que il le fait embroncher sur le col du destrier, si estonnez que il ne scet se il est jour ou nuit, ne il n'a de force ne povoir de lui soustenir ne aidier. (ARRAS, c.1392-1393, 162).

 

-

Estre en chaleur de force. "Être bouillonnant de force" : L'ystoire dit (...) qu'il ot, grant temps après le trespas du roy Guion, un roy en Armenie qui moult fut beaulx jeunes homs et en chaleur de force et de vigour, et moult plain de sa voulenté, et de grant cuidier, et hardiz et aspres comme un lyon. (ARRAS, c.1392-1393, 302).

 

-

En partic. au plur. "Démonstrations de force" : ...tant nourry Melusigne ses enfans que Uriiens, premier, ot XVIJ. ans, et fu grant et fort a merveilles, et faisoit moult de forces et d'appertises. (ARRAS, c.1392-1393, 80).

 

2.

"Force militaire, puissance" : Ne faictez ja long traictié a voz ennemis, car en longs traictiez gist aucunes foiz grant decepcion et grant perte pour la plus puissant partie, car les saiges reculent pour plus loing saillir. Et aussi le saige, quant il voit qu'il n'a pas puissance de resister a la force de son adversaire, il pourchasce longs traictiez pour dissimuler tant qu'il se voye en puissance qu'il puist nuire a son ennemy, et lors en pou d'eure treuve voye dont le traictié soit nul. (ARRAS, c.1392-1393, 87).

 

3.

"Violence"

 

-

De grand force. "Avec violence" : Mais Remondin lui gette l'estrier par grant air, et attaint le cheval ou front de si grant force que le chanfrain d'acier fu effondré, et convint le cheval par la force du coup aler par terre des jarrez derriere. (ARRAS, c.1392-1393, 63). Et l'admirault et le roy rassemblent leurs gens ensemble, et courent sus a crestiens de grant force. Mais Gieffroy et ses gens qui estoient frez et nouveaulx, leur coururent sus par telle maniere qu'il sembloit qu'ilz feussent tous forsennez. (ARRAS, c.1392-1393, 218).

 

-

À force. "Par la violence" : Mes tres chiers seigneurs, plaise vous savoir que le roy d'Ausay l'a demandee a femme, mais elle ne s'i est pas voulu assentir, pour ce que autrefoiz avoit esté mariez. Lequel roy d'Ausay en a eu tel despit qu'il a deffiee la damoiselle et son pays, et y est entrez a force, et banniere desploiee, faisant guerre de sang et de feu, par son oultraige, sans cause et sans raison (ARRAS, c.1392-1393, 150).

 

-

Par force. "Par la violence" : Et avant que il [Olivier] se peust relever, Remondin le vint si chargier de coups qu'il ne se povoit mouvoir, et lui esracha le bacinet de la teste par force, et lui met le genoil sur le nombril et la main senestre au col, et la le tient en telle destrece qu'il ne se puet mouvoir. (ARRAS, c.1392-1393, 63). Alez savoir que c'est ; car, se il n'y a trahison, il n'y puet avoir que bien, et alez parler a eulx et savoir mon que c'est, et ayez voz gens tous prests sur le port, s'ilz vouloient arriver par force, que ilz en feussent contrediz. (ARRAS, c.1392-1393, 215).

 

.

Avoir (les ennemis) par force ou par famine : Sire, soiez sus vostre garde, car ceulx de la ville attendent a avoir brief secours. Par mon chief, dist le roy, je ne scay ne ne puis adviser lieu dont secours leur puisse venir. Je ne m'en doubte pas que je ne les aye ou par force ou par famine. (ARRAS, c.1392-1393, 152).

 

.

En partic. Avoir (une femme) par force : ...car sachiez de certain, pour en mourir ne pour en estre desheritee, je n'auray ja le roy d'Aussay a mary, non pas que il ne vaille mieulx que a moy n'appertiengne, mais pour tant qu'il me veult avoir par force. (ARRAS, c.1392-1393, 148). ... nous yrons secourir la pucelle que le roy d'Ausay veult avoir par force, dont il me semble mal conseilliez, car quant on les a par leur bon gré et accort en mariage, si y a il a la foiz grant riote. (ARRAS, c.1392-1393, 150).

B. -

"Force (de qqc.)"

 

1.

[À propos d'une chose concr.]

 

a)

À force de qqc. "Grâce à, à cause de la force produite par qqc." : ...et tantost tyrent les voiles amont. Et s'en vont a force de vent et de voiles tant que le navire des Sarrasins les apperceut. (ARRAS, c.1392-1393, 124). Lors se mettent en ordonnance et s'en viennent comme tempeste ferir sur le navire des Sarrasins a force de trait et de giet de dardes, si horriblement que mal soit du Sarrasin qui se meist a deffense ; mais qui pot saillir appertement a terre et s'en courir devers l'ost, il se tint pour eureux. (ARRAS, c.1392-1393, 132).

 

-

Par la force de qqc. : Mais la grant flote de noz gens vint sur eulx, et, par la force des ondes, la nef qui ardoit se bouta entre eulx. (ARRAS, c.1392-1393, 89). ...et saigna tant qu'il le faillu la mourir par la force du sang qu'il gecta. (ARRAS, c.1392-1393, 113).

 

-

Loc. adv. De telle force. "En déployant une telle énergie, si vite" : Et lors furent les voiles levees, et s'esquippent du port, et s'en vont singlant de tel force que la royne, qui fu en la maistre tour, en perdy tost la veue. (ARRAS, c.1392-1393, 215).

 

b)

"Violence"

 

-

De/ par la force du coup : ...et [Olivier] va ferir Remondin enmy le pitz, ains qu'il s'en donnast garde, moult rudement, car il y mist toute sa force. Mais Remondin n'en ploya oncques l'eschine, et la lance Olivier lui froya jusques que il fu poins ; et de la force du coup la lance Remondin chey a terre. (ARRAS, c.1392-1393, 62). Mais Remondin lui gette l'estrier par grant air, et attaint le cheval ou front de si grant force que le chanfrain d'acier fu effondré, et convint le cheval par la force du coup aler par terre des jarrez derriere. (ARRAS, c.1392-1393, 63).

 

-

De si grand force que. "Si violemment que" : Et se viennent ferir des fers des lances aguz et trenchans sur le comble des escuz par telle maniere qu'il n'y ot nerf ne aiz qui ne feust perciez de part en part, tant que les fers des lances vindrent joindre sur les pieces d'acier, de si grant force que il n'y ot si bon cheval qui ne chancellast et ploiast l'eschine, et la lance du soudent vola en pieces. (ARRAS, c.1392-1393, 231).

 

2.

[À propos d'une chose abstr.]

 

-

Par force d'amour : En nom Dieu, dist Uriiens, amours a bien tant et plus de puissance que de faire ceste emprise faire. Et sachiez, puis que le soudant a ceste emprise encommencee par force d'amours, tant fait il plus a doubter, car amours a tant de puissance qu'elle fait aux couars faire grans emprises, et de telles que ilz n'oseroient penser. (ARRAS, c.1392-1393, 94).

 

-

En partic. [À propos d'un maléfice] Perdre sa force. "Perdre son pouvoir" : Enfans, dist Melusigne, veez cy deux anneaulx que je vous donne (...). Sachiez que tant que vous userez de loyauté, sans penser ne faire tricherie, ne mauvaitié, et que vous les ayez sur vous, vous ne serez desconfiz par armes, mais que vous ayez bonne querelle ; ne sort, ne enchantement d'art de magique, ne de poisons, de quelconque maniere, ne vous pourra nuire, que si tost que vous les regarderez, que ilz n'aient perdu toute leur force. Et lors en baille a chascun un. (ARRAS, c.1392-1393, 84).

C. -

Loc. adv. Par force de + inf. "À force de" : ...elle [Mélusine] n'a porté enfant qui n'ait apporté quelque estrange signe sur terre. Ne veez la Oruble qui n'a pas VIJ. ans acompliz, qui a ja occiz deux de mes escuiers, et avant qu'il eust trois ans, avoit il fait mourir deux de ses nourrices par force de mordre leurs mamelles ? (ARRAS, c.1392-1393, 253).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre